Orientering omkring projekt “Golfbox”
Der har været arbejdet godt og aktivt på projektet i en periode og der har ligeledes været afholdt møde med Golfbox.
Det er vigtigt med et sådan IT projekt, at forberedelserne er grundige, så vi undgår “overraskelser” ikke mindst med økonomien.
Ligeledes er integrationen med vores økonomisystem også vigtig at kende konsekvenserne af.
Planen er klar – nu er det kun et spørgsmål om timing og finansiering.
Der er forskellige scenarier – som vi kan vælge imellem, med forskellige økonomiske konsekvenser – som er beskrevet i det udsendte nyhedsbrev af 7. marts.
Derfor forventer vi – at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling ultimo marts.
Venlig hilsen
Bestyrelsen
Må jeg gøre opmærksom på, at det ikke er for at forhindre en grundig, gennemarbejdet overgang til Golfbox, (for det tror jeg de fleste medlemmer ønsker og har tillid til, at Bestyrelsen gennemfører) at jeg præciserer beslutningen fra GF i dec 2017:
Finansiering ved 1 ekstraordinær medlemsbetalt ydelse eller sponseret.
Det reelle beløb er konkret noget mindre end de oplyste kr 100.000.
Jeg vil foreslå Bestyrelsen, at der umiddelbart sendes opkrævning på kr. 100 pr seniormedlem, det giver ca 60.000 kr og vil dermed tilvejebringe den likviditet, der mangler i forbindelse med Golfbox.
Opret fx også et mobilepay nr hvor medlemmer og evt sponsorer kan indbetale et frivilligt ekstra bidrag.
Herefter kan Bestyrelsen bruge kræfterne på at færdiggøre de øvrige opgaver i forbindelse med Golfbox og ikke på afvikling af ekstraordinær GF.
God vind og FORE.
1115, BjarneA
Kloge ord Finn, jeg kan kun være 100 enig i din kommentar den 9. marts kl 16.55.
Ja vi skal som besluttet på generalforsamlingen skifte til golfbox, og den opgave har bestyrelsen naturligvis påtaget sig, men det må da absolut være i klubbens ånd, at processen gennemføres med største og rette omhu, så både hovsa-løsninger, økonomiske lussinger, og en administration og et system der ikke virker, alene fordi benarbejdet ikke er gjort godt nok, undgås.
Jeg hører i den grad også til beliverne, og er sikker på golfbox vil give os en tilgang på greenfee-siden, men det ville være kedeligt, hvis opstarten skulle ende skidt, og de første mange års mer-indtægt bare forsvinder ned i hullet af det tabte.
Derfor, lad os nu starte sæsonen, med at glæde os over banen snart er klar, og at bestyrelsen er godt i gang med processen i at skifte til golfbox, at de melder ærligt og klart ud, at det nu ikke bare er som at tænde og slukke for stikkontakten, og så glæde os til at de pludselig melder ud, at nu har Sydsjællands Golfklub sgu Golfbox.
God arbejdslyst til bestyrelsen, og god golfsæson til alle
Casper Pihl, 128
Efter at have læst de mange kommentarer til Projekt Golfbox, tror jeg at der behov for en forventnings afstemning om hvad det er for et projekt at skifte til Golfbox.
Det er absolut et ikke trivielt projekt. I det ”private” erhvervsliv ville det formentligt have en udstrækning på ca. et halvt år. Oftest ville det sker med hjælp fra et af de mange firmaer, der er specialister i dette og derfor koste mange penge. Derfor må vi heller ikke have en forventning om at frivillige egne medlemmer kan løse dette hurtigere.
Vi er heldige, at vi har nogle dygtige medlemmer i denne disciplin som på frivillig basis ofrer deres sikkert sparsomme fritid på at løse denne opgave til gavn for os alle.
Stol på dem og giv dem ro og glæde ved at løse denne opgave.
Jeg har stor respekt for de medlemmer der bruger deres tid og energi på at løse klubbens opgaver på frivillig basis
Uden dem havde vi ingen klub.
Tak for det uddybende svar.Ja det giver da selvfølgelig mening. Taget i betragtning af det hele, som du nævner, er det en klog beslutning at få styr på alt dette først.
Først ros til bestyrelsen, for endelig at kunne komme med klare meldinger vedr. GolfBox.
Men så hører det positive også op. Det er tydeligt, at nu forsøger man at udskyde overgangen til GolfBox mest muligt. Den reelle merudgift må vel være 40-60.000 kr., som er en engangudgift. Hvorfor skal der afholdes en ekstraordinær generalforsamling om et emne, der klart og tydeligt blev besluttet i december måned. Det må være bestyrelsens opgave, at træffe disse beslutning om klubbens økonomi i det aktuelle omfang.
Det kan undre, at man betaler så stort et beløb 12 måneder forud til GolfWorks, især efter beslutningen på generalforsamlingen.
Jeg tolker bestyrelsens handlinger/udmeldinger, som et bevidst forsøg på at udsætte overgangen til GolfBox til 2019.
Det er simpelthen ikke rimeligt.
Hej Hans.
Jeg må ærligt tilstå at jeg er MEGET trist over den mistro du viser bestyrelsen!
Bestyrelsen arbejder målrettet på at opfylde generalforsamlingens beslutning om at skifte til GolfBox.
Dette arbejde informere Jakob Mørch om i nyheds opslag.
Vi kan ikke skifte til GolfBox før vi har alle fakta klar. Vi kan heller ikke skifte før GolfBox kan levere!
Du har her og i mail til mig givet udtryk for mistillid til bestyrelsen, ligesom du har givet udtryk for at vide alt om GolfBox og GolfWorks. Jeg har svaret dig i mail at det VIRKELIG er en skam, at du ikke meldte dig til udvalgsarbejdet. Det havde klædt dig at påtage dig det ansvar! Istedet vælger du at sprede misnøje om bestyrelsen og antyde bestyrelsens manglende loyalitet overfor en generalforsamlings beslutning. Det klæder dig bestemt ikke.
Du skal vide at bestyrelsen også får positive tilkendegivelser for sit arbejde med GolfBox. Din mistillid og dine mishagsytringer overfor bestyrelsens arbejde tjener kun til at skabe en dårlig stemning i klubben.
Mvh.
Henrik Karlsen
Formand.
Kære formand
Nu syntes jeg lige vi skal holde salon tonen. Det du fremturer overfor et medlem, som blot referer til, hvad der blev besluttet på generalforsamlingen, er ikke fair !
Svar hellere på hvorfor der er betalt et år forud til Golfworks.
Medlem Hans Nissen beder blot om, at bestyrelsen tager ansvar og gennemfører vedtagne beslutninger.
Det kan jeg slet ikke forstå, skulle give hverken mistillid eller dårlig stemning i klubben !
Så lad venligst ikke denne debat ende i det rene ragnarok.
Tror alle bakker positivt op om den nye bestyrelse, så tag nu og gennemfør de nødvendige beslutninger/ aktiviteter ?
Vh Finn Olsen 1913
Vi er i fuld sving!!
Mvh.
Henrik Karlsen
Formand og bestyrelse
Er sikker på at flertallet i klubben bakker helt op omkring jeres undersøgelser mv. Herunder at klubben ikke i en overgangsperiode får problemer med administration mv.
Men merudgiften er vel nærmest en investering, idet årsagen til at vælge golfbox, blandt andet er forventninger om større greenfee indtægter.
Så alle vil givet forstå, såfremt alt ikke lige går efter planen, når der ligger kloge og velovervejede løsninger bag.
Fortsat god arbejdslyst til jer.
PS Vi skal som medlemmer lige huske, at værdsætte det store arbejde det kræver at sidde ulønnet i vores bestyrelse.
Det er så let at brokke sig, men hvis – så lad det ske i en god tone ?
Vh Finn Olsen
Salon tonen går begge veje ?
Det er i øvrigt ikke kun Nissen der skyder os i skoene, at bestyrelsen sidder på hænderne og forsøger at sylte opgaven med skiftet til Golfbox, hvilket ikke kunne være længere fra sandheden.
Arbejdet med afklaring af de faktiske forhold omkring et skifte begyndte hurtigt og som Mørch beskriver længere nede i svar til Gitte Demant, så SKAL der skabes et fuldt overblik over muligheder og konsekvenser inden vi bare kaster nuværende administration i skraldespanden og tror at dette skib kan sættes i søen på et øjeblik. Kammertone eller ej, så syntes jeg det er en meget naiv tilgang til rygraden i vores kontingentopkrævning og klubadministration
Det var også dette som blev pointeret ved GF og forslaget til afstemning blev rettet, således at udvalgsarbejdet skulle igangsættes, hvilket det bestemt også er.
I øvrigt lyder det som om en lille ekstraopkrævning i størrelsesordenen 40.000-50.000kr er et greb i lommen eller en ekstraopkrævning der bare skal effektueres? Jeg vil ikke svare for hvad tidligere bestyrelser har gjort i forhold til ekstraopkrævninger som ikke er GF besluttet, men jeg vil ikke stå på mål herfor. Havde klubben udsigt til likviditetsoverskud, kunne det overvejes, men sådan ser økonomien desværre bare ikke ud
vh
Christian Sørensen
Hej Henrik.
Dine kommentarer på mine spørgsmål, som nyt medlem i klubben, siger vist alt.
Mvh. Hans
Jeg synes Bestyrelsen skylder at respektere medlemmernes beslutning fra Generalforsamlingen om et skifte til Golfbox (omkostning betalt via sponsorat eller ekstra medlemsopkrævning). Arbejdet er i gang, men pludselig sætter Bestyrelsen sig på hænderne overfor en beslutning til 95.000-100000 kr.
Et beløb der med minimum 600 af klubbens seniormedlemmer betyder max kr 170,00 i engangsbetaling pr seniormedlem. Tidligere Bestyrelser har, uden at involvere ekstraordinær Generalforsamling truffet beslutninger, der har betydet større kontingentstigninger for os medlemmer.
Så fortsæt nu mens arbejdstøjet er på og undlad forsinkende eller opsættende tiltag.?
Hej Bjarne
Tiderne har desværre ændret sig, så 100.000kr. er rigtig mange penge for klubben og derfor er det nødvendigt at have finansieringen på plads.
Der er ingen – som ønsker at forsinke implementeringen af Golfbox, stol på det – og bestyrelsen har det godt med arbejdstøjet på 🙂
Så lad os stå sammen om en fornuftig proces og have tillid til hinanden – vi forsøger på bedste vis, at gøre det rigtige for klubben.
Økonomisk ansvarlighed er nødvendig for klubbens fremtid.
mvh. Jakob
Jeg gør endnu en gang opmærksom på, at Generalforsamlingsbeslutningen indeholdt 2 finansieringsmuligheder.
1) Sponseret
2) medlemsbetalt via 1 ekstrabetaling.
Det undrer mig, at Bestyrelsen ikke kan gennemføre den vedtagne beslutning uden yderligere forsinkelse.
Endvidere er det vel egentlig “kun” differencen fra den forudbetalte licens til Golfworks, som jeg forstår er kr 60.000, op til de små 100.000 kr. Altså omkring kr 40.000 der skal findes ekstra. Det er derfor ca kr 70 pr seniormedlem der skal findes.
Jeg går ud fra, at licensen til Golfworks var indeholdt i det budget, der blev godkendt på Generalforsamlingen.
Og .. jeg mener at betalingerne til Golfworks tidligere har været 50% i januar og de sidste 50% i juni eller juli.
Er denne praksis ændret? Og hvorfor?
Til slut bedes Bestyrelsen bekræfte, at aftalen med Golfworks er opsagt.
1115, BjarneA
Hej Bjarne
Tak for input.
Golfworks aftalen er en løbende årlig aftale.
Der er taget hånd om dette, således at klubben ikke har unødige udgifter.
mvh. Jakob
Tak for svaret, Jakob.?
Det forekommer noget mærkværdigt, at forholdet omkring et ret stort, FORUD betalt beløb til Golfworks, ikke blev nævnt på sidste generalforsamling ?
Men måske er det normalt praksis, at betale et helt år forud for ydelser som ikke er leveret ?
Finn Olsen 1923
Hej Finn
Blot et hurtigt svar uden at dykke ned i detaljen. Med mange års erfaring fra software virksomheder, kan jeg bekræfte – at det er næsten standard – at skulle betale en årlig licens ved brug af programmer, og oftest forud.
mvh. Jakob
Ja det er rigtig at man oftest betaler forud. Det er interessant om dette forudbetalte abonnement er betalt. Før eller efter generalforsamlingen den den 7. December!
Hej Gitte
Hvis jeg skal prøve at forstå dit indlæg, mener du så – at softwarelicensen for Golfworks burde være opsagt for 2018, som en konsekvens af generalforsamlingen.
Er det sådan dit indlæg skal forstås? Eller hvordan skal det forstås?
mvh. Jakob
Det jeg mener med det jeg skriver, er om denne forholdsvise store kroner, øre post til licens er betalt efter generalforsamlingen. Det vil vel vække undren om bestyrelsen har fornyet denne licens, velvidende at det er imod hvad medlemsbeslutningen har har pålagt bestyrelsen. Så pointen i mit skriv er, er licensen betalt før eller efter generalforsamlingen!
Hej Gitte
Tak for din uddybning. Det giver god mening – at spørge ind til dette.
Svaret er:
Et IT projekt (”Implementering af GolfBox”) af denne karakter kræver en foranalyse og en projektplan – hvor blandt andet økonomi, implementering, integration, uddannelse og datasikring kortlægges.
Derfor blev forslaget også ændret inden afstemningen som tidligere svaret, da det på ingen måder var forsvarligt – at vi kastede os ”hovedkulds” ud i projektet.
Selv om – vi ALLE er ivrige efter at få sat GolfBox i søen – også bestyrelsen ? – er vi nødt til at følge en professionel proces.
Derfor kunne vi ikke opsige Golfworks dagen efter generalforsamlingen, da systemet er vitalt i forhold til vore kontingentopkrævninger primo 2018 og uden foranalysen – kunne vi
Ikke planlægge en dato for ibrugtagen af et nyt system.
De mange kontingentopkrævninger primo 2018 kunne vi ikke gamble med.
Dertil kommer nu – at alt for mange medlemmer ikke betaler deres kontingent til tiden- det gør ikke vores drift nemmere – ej heller finansieringen af GolfBox, men det er en anden sag.
Håber mit svar giver god mening, ellers spørg endelig løs. Jo mere dialog og information – jo bedre kan vi alle støtte op om beslutning og proces.
mvh. Jakob
Jeg var tilstede ved generalforsamlingen den 7. december, og forstod at meldingen var ganske klar, nemlig at Gofbox skal være klar og oppe at køre når vi går i gang med sæsonen her til april!
Hej Gitte
Forslaget blev ændret inden afstemning, til
“at man skal påbegynde arbejdet med at skifte til GolfBox inden 1. april 2018.”
mvh. Jakob
PS: Du kan finde det i referatet fra generalforsamlingen her på siden.