Bestyrelsens begrundelse for opsigelse af rammeaftale og forpagtningsaftale for klubbens restauration
Klubbens økonomiske situation taget i betragtning, er det nødvendigt at vende alle muligheder for at bibringe klubben indtægter og samtidig reducere klubbens udgifter.
Det er også vigtigt for os, at interessenterne i klubben opfatter sig som en enhed – altså at restauratør, greenkeeper, sekretariat og proshop fremstår som en god og stærk professionel enhed, der arbejder mod samme mål.
Vigtigt er det, at vi har fokus på at forbedre os, så vi sammen bliver bedre end vi er i dag.
Gennem det seneste 1½ år, har bestyrelsen, I dialog med restauratøren, taget fat i ris og ros fra medlemmerne. I bred forstand er der holdningsforskelle og som konklusion et ønske om længere åbningstider, mulighed for bedre kaffe, bredere og sundere sortiment og som følge heraf mulighed for bredere prisspektrer, juniormenuer, mulighed for morgenmad ved arrangementer, bedre mulighed for beværtning af greenfee gæster om morgenen. Disse blandt andre ønsker.
Det har længe ligget bestyrelsen på sinde at kunne udnytte muligheden for at øge restaurantens omsætning gennem inddragelse af lokalsamfundet.
Den lokale population, inden for en radius af ca. 10 km., overstiger langt 5.000 indbyggere.
Ud over Fladsåhallens restaurant, er der, inden for den samme radius, ingen konkurrerende restaurationer/cafeer af betydning. Flere end 15.000 biler passerer klubben på hverdage.
Disse forhold giver en god mulighed for at kunne forøge omsætningen væsentligt gennem en målrettet reklamemæssig indsats, mediemæssige tiltag, samt skiltning ved vejen. Dette i lighed med andre klubber.
Nye gæster i klubbens lokaler, vil også medføre et potentielt grundlag for hvervning af nye medlemmer (som vi hårdt har brug for), samt bidrage til klubbens ønske om en multifunktionel rolle i lokalsamfundet.
Bestyrelsen har i flere år haft en løbende dialog med restauratøren. Forpagtningsaftalen gjaldt tidligere to år ad gangen og samtidig med at den er underskrevet, er den også opsagt. En ny skal udfærdiges for at samarbejdet fortsætter. Den seneste aftale er gældende for 1 år med udløb pr. 31. december 2013.
Bestyrelsens overvejelser og konklusioner, i relation til den nuværende forpagtningsaftale, er omfattende og en umiddelbar forlængelse vil ikke kunne ske uden væsentlige ændringer. Derfor er forpagtningsaftalen nu opsagt og bevægegrunde med ovenstående motivation ses herunder.
I den nuværende aftale med forpagteren har klubben desværre flere udgifter end indtægter hvilket resulterer i et negativt resultat på årsbasis. Dette forhold ønsker bestyrelsen at ændre, således at en kommende forpagtningsaftale danner basis for et positivt resultat for klubben, dette gennem en forøget afgift og eventuelt også gennem en overskudsdeling.
I den nuværende forpagtningsaftale, stiller forpagteren en bankgaranti og betaler en årlig afgift på 20.000,- kr. Beløbet har været uændret i en række år og står derfor ikke mål med de afgifter/indskud andre forpagtere af golfrestauranter betaler, når vi sammenligner os med klubber i regionen. Her ligger bankgaranti og fast afgift på et betydeligt højere niveau. (6 cifrede beløb).
Klubben er med indeværende kontrakt forpligtiget til at betale en del af udgifterne forbundet med driften af køkkenet og restaurationslokalerne.
Klubben har for indeværende afholdt udgifter i nedenstående tilfælde:
- Reparation, vedligehold og eftersyn af køkkenmaskiner mm.
- Koda – Gramex
- Renholdelse af restaurationslokaler og udenomsarealer (ikke køkkenet)
- Forbrug af vand, varme og renovation (el og gas påhviler restauratøren)
- Ny- og genanskaffelser til køkken og restaurationslokaler, har hidtil påhvilet klubben.
Det er ønskeligt at flere af disse forpligtigelser skal ligge hos forpagteren, hvorved restaurationen ville kunne tilføre klubben indtægt i stedet for en udgift. Igennem flere år har klubben betalt ca. 2 – 3 kroner, for hver én krone klubben har modtaget i forpagtningsafgift.
Derfor har vi vurderet det som en god idé at måle os imod markedet, specielt gennem videns indsamling fra andre klubber.
Bestyrelsen skal være økonomisk ansvarlig og derfor bør forpagtningsaftalen ændres, så den kan imødekomme medlemmernes ønsker og danne grundlag for bedre balance i økonomien, med et positivt resultat for klubben til følge.
Bestyrelsens overvejelser og konklusioner, i relation til den nuværende forpagtningsaftale, er så omfattende at en umiddelbar forlængelse ikke ville kunne ske uden væsentlige ændringer.
Ændringer, som vi gerne ser gennemført ved et offentligt udbud af forpagtningen, hvorved vi får afdækket alle muligheder for at bibringe klubben en øget indtægt.
Det skal for god ordens skyld nævnes, at den nuværende aftale med forpagteren, er opsagt i henhold til kontrakten og forpagteren kan naturligvis, i lighed med øvrige, ansøge om en forpagtningsaftale i fremtiden.
P.b.v.
PETER M. FLORIDON
formand